Interviu: project.ZULU, cum se vede designul de produs la ora zero

Ne plac oamenii creativi si ne plac start-up-urile de succes fara SRL in coada. De cand facem umbra internetului incercam pe cat posibil sa furam artistii din atelierele lor si sa vi-i aducem aici pe povesteacasei.ro. Am vorbit in ultimele saptamani cu Adrian Balcau, cu tinerele arhitecte de la ZEST Collective, am visat la caiverzipepereti, ne-am oprit si in PIA Studio Design sa pictam cu ea pe pereti si astazi intram in misteriosul project.ZULU care are o poveste foarte interesanta, pe care va invitam sa o cititi aici: 

Deschide Galeria

Cine este project.ZULU si de ce il cheama asa?

Project.ZULU  este proiectul de design a doi tineri arhitecti. Numele este ilustrativ pentru momentul sau de geneza: primul PROIECT produs a fost un ceas, iar ZULU este ora „zero”, GMT (Zulu Time), punctul de referinta al fusurilor orare. Am pornit la drum cand eram studenti si visam sa cream si altceva in afara de proiectele de facultate. Acum, Project.Zulu reprezinta unul dintre punctele focale ale activitatii noastre profesionale, o extensie complementara si fireasca a carierei de arhitect. Designul de produs ne permite o abordare creativa mai elastica.  Posibilitatea de a oferi un obiect pe care oamenii sa-l aprecieze, constituie una dintre marile satisfactiile pe care ni le aduce aceasta activitate.

Care a fost primul obiect pe care l-ati creat si care este povestea lui?

Ca de obicei, toate povestile pornesc de la o nevoie. Ne mutasem recent intr-un apartament nou si aveam nevoie de un ceas de perete. Ne-am documentat si am constatat ca procesul de creatie-productie este interesant si atractiv. De acolo, pana la primul ceas de perete, pe care il pastram si astazi in living, n-a fost decat un pas.

Ce materiale folositi in realizarea obiectelor voastre?

Am pornit cu plexiglasul, era unul din materialele pe care il foloseam recurent la realizarea machetelor de arhitectura. Mai tarziu, pentru piesele din colectia Motive, am transpuns acest material in propria „etamina”, pe care am cusut manual motivul traditional. Am experimentat si cu lemnul, cat si cu ceramica, intr-un proiect, colaborare cu Madalina Teler. De ultima ora, putem spune ca am redescoperit betonul- un material predilect al arhitectilor.

Sunteti un proiect care isi propune sa duca mai departe motivele traditionale romanesti si sa le integreze in designul contemporan. Cum se impaca tendintele minimaliste de astazi cu bogatia ornamentala romaneasca?

Extremele se atrag. Intotdeauna un design minimalist va avea nevoie de acel ceva care sa contrasteze si in acelasi timp sa completeze. Ne-am propus sa punem in valoarea complexitatea motivelor traditionale romanesti cu simplitatea materialui ales, sa imbinam ancestralul si contemporanul pentru a crea o legatura intre ele. Traditia este una dintre valorile care ne identifica ca neam. Ea nu trebuie confundata cu o piedica in fata inovatiei. Tocmai, noi am incercat sa demonstram contrariul, ca cele doua pot face casa buna impreuna.

Amenajarile in care am crescut insemnau pe langa seturile masive de mobilier pereche, dormitoarele compacte si bucatariile standard si o serie de obiecte pe care oricine le tine minte, de tipul pestelui de sticla, balerinei, serviciul de ceai, paharele de cristal rosu etc. Daca ati putea reinventa si aduce din nou in atentia romanilor un obiect stereotip romanesc, care ar fi acela?

Un obiect pe care ne-ar placea sa il reinventam ar fi lada de zestre – un proiect mai vechi de-al nostru. Aceasta este o purtatoare a traditiei cu o incarcatura simbolica deosebita. Lada de zestre s-ar transforma intr-o piesa de design contemporan, care, la fel ca ceasurile cu motive, ar celebra autenticul si ar valoriza patrimonul cultural romanesc.

Suntem bucurosi sa vedem ca designul romanesc incepe sa ia atitudine si sa se faca din ce in ce mai vizibil, dar stim ca publicul receptiv la frumos inca este unul minoritar. Ce s-ar putea face pentru a promova mai bine designul romanesc?

Noi credem ca publicul nu este suficient expus la lucruri frumoase, nicidecum ca nu le-ar aprecia in mod autentic. Totusi, lucrurile s-au pus deja in miscare in aceasta directie. Comunitatea designerilor de produs din Romania este in continua crestere. Exista concept store-uri, ca Dizainar si platforme ca BDC care promoveaza designul romanesc si o fac foarte bine, prin expozitii, conferinte, workshopuri, licitatii. Mai este nevoie de timp ca toate acestea sa se sedimenteze in mentalitatea cumparatorului, obisnuit cu produsul de serie. Insa, incet, se contureaza si la noi un public interesat de designul de produs.

Care sunt planurile voastre de viitor? Unde va gasim, ce ne pregatiti?

Planurile de viitor sunt ambitioase si acopera o sfera mai larga a creativitatii. Suntem arhitecti si designeri deopotriva, nu putem vedea cele doua domenii ca sfere complet distincte. In viitorul imediat apropiat, vom lansa o colectie de ceasuri, de data aceasta, din beton. Printre ele, o sa gasiti o continuare a reinterpretarii motivelor traditionale romanesti. So, stay tuned! Pentru orice initiativa, dorinta, sfat, ne gasiti la http://facebook.com/Project.ZULU.

Te-ar putea interesa

Cele mai citite articole